Transformers

De flesta borde veta vad det här är för film.. eller åtminstone vad Transformers är.

Efter att en militärbas i Qatar-öknen har blivit utplånad av en okänd attackstyrka inträffar flertalet underliga händelser. Samtidigt köper Sam Witwicky sin första bil tillsammans med sin pappa; en gammal Camero.

Snart blir Sam varse om att vi inte är ensamma i universum. De goda Autobots, ledda av Optimus Prime, berättar deras historia och varför de är på jorden. Han berättar också om Decepticons, som är ledda av den onda Megatron. Sam lovar att hjälpa Autobots och beger sig iväg med den vackra Mikaela, och deras nyfunna vänner, för att hitta ett par glasögon som hans farfars farsfars far ägde.

Med hjälp av glasögonen ska de hitta Allspark, en kub som är källan till allt liv. Men Decepticons är också ute efter kuben.. men de har helt andra avsikter att använda den än vad Autobots har.

Och ja, det är mycket jag har uteslutit för att slippa spoila storyn.

Jag såg dessutom den här på bio när den kom och jag bestämde mig för att se om den igen pga att det kommer en uppföljare nästa år.. och det är ju aldrig fel att friska upp minnet om det är en halvok film, typ.

Första gången jag såg den tyckte jag den var bra. Nu, andra gången jag sett den, tycker jag den är ok, men sämre än första gången jag såg den. Bland annat tycker jag så för att den här gången tänkte jag mer på hur filmen var filmad.. osv.

Vissa scener är helt bortkastade, ärligt talat. Kameran flyger åt alla jävla håll så man ser absolut inte ett skit vad som händer (alá 28 Weeks Later). Effekterna kan man dock inte klaga på och skådespelarna var ok, men inget jag hurrade över (varken första eller andra gången jag såg filmen).

Storyn kändes ganska tunn också, nu när jag tänker efter. Och hur de ska kunna göra en uppföljare med slutet i första filmen är, för mig, ganska svårtänkt. Men det är väl antagligen bara invänta uppföljaren och se om det är ett bottennapp eller top-notch-fall.

I stora drag är filmen helt ok, som sagt.. men att den fått så högt betyg på IMDB som den har fått begriper jag inte riktigt.

http://www.imdb.com/title/tt0418279/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0