Gremlins

En klassiker!

När uppfinnaren Randall Peltzer är på affärsresa lyckas han få tag i en mogwai, ett litet djur, som han ger till sin son Billy i en tidig julklapp. Randall berättar för sin son att det finns tre regler som man måste följa stenhårt när det gäller mogwaier; 1. Ge dem inte mat efter klockan 12 på natten, oavsett hur mycket dom gnäller. 2. De får inte komma i kontakt med vatten. 3. Man måste hålla dem ifrån ljus, speciellt solljus, vilket dödar dem. Billy och Gizmo, mogwaien, blir väldigt bra vänner och allt verkar frid och fröjd... tills dagarna innan julafton.

Billy presenterar Gizmo för sin vän Pete som av misstag råkar spilla vatten på Gizmo, som strax därpå "föder" 5 nya mogwais. Dagen innan julafton ger Billy de fem mogwaierna mat strax före 12-slaget... tror han. Mogwaierna förpuppas och när de kommer ur sina puppor.. är det något betydligt otrevligare som kommer ut än vad som gick in i puppan.

När jag var liten älskade jag att titta på den här filmen. Jag såg den så mycket att jag kunde den utantill, till slut. Skådespelarna är svinbra och effekterna är riktigt imponerande. Storyn flyter på i ett ganska högt tempo och filmen levererar spänning och några rejäla gapskratt.

Hela filmen är råbra i mitt tycke och de som inte har sett den borde skämmas. Det är trotts allt en klassiker och en fin liten julsaga.

Jag älskar den fortfarande, för er som undrar.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0087363/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0