Gremlins 2: The New Batch

Uppföljaren till den odödliga klassikern.

När Mr. Wing (ägaren av mogwaien Gizmo) dör köper storfräsaren Daniel Clamp upp hans gamla affär och bygger en stor affärsbyggnad på marken där affären låg. Under rivningen av byggnaden lyckas Gizmo ta sig ut och blir upphittad av en forskare som jobbar i den nya byggnaden.

Billy Peltzer (från första filmen) har fått jobb i en av avdelningarna i den stora byggnaden och hans flickvän Kate Beringer (också med i första filmen) jobbar som guide i det stora huset. Av en ren slump hör Billy ett paketbud vissla på melodin Gizmo brukar sjunga. Budet berättar om labbet längre upp och Billy beger sig iväg. Väl inne i labbet lyckas han sno åt sig Gizmo och gömmer strax därpå undan honom. Hans chef begär att ha ett möte över en middag med honom, vilket leder till att han måste lämna Gizmo själv en stund.

Gizmo beger sig ut i byggnaden (troligtvis för att titta runt lite) och av en ren slump får han vatten på sig och ett nytt gäng med magwais ploppar ur honom. Ganska snart får de tag på mat, efter tolvslaget.. och inte allt för långt efter bryter kaoset ut i byggnaden.

Den här andra filmen är helt hysterisk. Den driver hej vilt med sig själv, den föregående filmen och hela konceptet om de små monstrena som egentligen inte är ute efter något utan enbart vill ha jävligt kul på mänsklighetens bekostnad.

Jag minns att när jag var yngre gillade jag inte den här lika mycket som första och samma gäller tyvärr nu, men den lilla skillnaden är att jag avskyr inte den här utan tycker det är en rolig och bra uppföljare till ett mästerverk. Många av karaktärerna är riktiga idioter. Storyn är helsnurrig. Effekterna är lika imponerande som i första. Skådespelarna är lika bra som de i första filmen.

Så.. slutsattsen från mig blir att uppföljaren är bra, men inte lika bra som första och den är helt klart sevärd. Fast jag skulle gissa att många redan har sett den.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0099700/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0