Cloverfield

En ganska välkänd film med handkamera-temat.

Under en överaskningsfest, som ett gäng vänner fixat för en snubbe som ska åka till Japan, skakas Manhattan om rejält. Ur vattnet dyker ett stort monster upp som börjar trasha staden.

Staden börjar evakueras och gruppen med vänner beger sig till en början ut från staden.. men vänder snart för att hämta en vän som fastnat i en lägenhetsbyggnad som ligger mitt i krigszonen.

Innan jag såg den här hade jag hört väldigt delade åsikter kring den. Många sa att den var grymt bra, cool, häftiga effekter osv. Och några stycken sa att den var totalt värdelös, tråkig, kass, ointressant, trög osv. Dessutom läste jag H's recension på den (hittas här). Och bara för någon dag sen pratade jag med en person över programmet Skype som sa att han satt och tittade på den. Så jag bestämde mig för att införskaffa den en gång för alla.. för att få en egen uppfattning om den var kass eller bra.

Jag håller med H, faktiskt. Den var inte speciellt bra och jag förstår inte riktigt vad folk ser i filmen. Visst, effekterna var riktigt coola och bra. Monstret var riktigt nice gjort också, visst. Men hela filmen var bara a waste of my fucking time.

I 1 timme och 18 minuter (ungefär) slängs kameran fram och tillbaka som en jävla jojjo. Emellanåt skymtar lite fx-grejer förbi och idioten som filmar skriker stup i ett "Guys, did you see that?!". Dessutom slår nog den här filmen rekord i "Oh my God!"-repliker. Mot slutet tyckte jag att han som höll i kameran sa det i nästa varje mening när han öppnade käften. Irriterande pucko.

Skrämmande är den inte heller för den delen. Spänningen dör pga vevandet av kameran. Något man borde ha gjort med den här filmen var att klippa ner allt jävla svammel, ointressant kackel och idiotiska döscener (typ större delen av inledningen av filmen).

Så.. kort och gott är inte den här filmen bra, utöver effekterna. Hade det inte varit för effekterna hade jag troligtvis sågat filmen mitt itu. Jag begriper inte vad folk ser i den här filmen egentligen.

Det var allt jag hade att säga.

http://www.imdb.com/title/tt1060277/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0