Scanners

Skräckmästaren David Cronenberg's mästerverk.

Scanners är individer som besitter en stark psykisk kraft vilket gör att de kan kontrollera andra individers hjärnor, handlingar och dessutom kan de utgöra stora smärtor/skador på sina offer.

Dr. Paul Ruth har ett hemligt program i en organisation där de försöker utveckla den här kraften till ett vapen, dessvärre har han bara en scanner - Cameron Vale. När Ruth's program blir hårt angripet av den kraftfulla scannern Darryl Revok förstår Ruth och hans kollegor att de har förlorat och börjar förbereda Vale för att infiltrera Revok's grupp av kriminella scanners.. och förgöra dem.

Storyn är väl ungefär något sånt där. Cronenberg filmer är nästan alltid lite knepiga att begripa, men han lyckas i princip alltid med de filmer han gör. Scanners är inget undantag. Jag har sett den flertalet gånger under mina levnadsår och jag gillar den mycket. Skådespelarna är riktigt bra, fast den enda jag kände igen var Michael Ironside. Effekterna var vad man kan förvänta sig av en Cronenberg film... riktigt bra för sin tid alltså.

Jag gillar de flesta Cronenberg filmer, även om de flesta är knepiga att begripa. Och Scanners är, som sagt, inget undantag. Den är helt enkelt grymt sevärd!

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0081455/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0