Alien³ (Theatrical Version) / Alien³ (Special Edition)

Och så fortsätter vi med den tredje delen i Alien-serien.

De överlevande, Ripley, Newt, Hicks och androiden Bishop, är på väg hem till planeten Jorden efter att ha utrotat de slemmiga monstrena på planeten LV-426. Men på något sätt har ett av monstrena överlevt och av misstag utlöser den ett alarm vilket resulterar i att samtliga blir ivägskjutna i en räddningskapsel.

När Ripley vaknar upp får hon reda på att de har kraschlandat på planeten Fiorina "Fury" 161, som är hemplaneten för ett fängelse med tidigare maximal bevakning som ägs av Weyland-Yutanis (företaget som ägde Nostromo och kolonin), och att Newt och Hicks dog i kraschen och Bishop blev totaldemolerad.

Kort efter att Ripley kommit på benen upptäcks en svår olycka i luftschakten och kort därpå försvinner två av de intagna. Snart går det upp för Ripley att monstret från det förflutna är tillbaka, men i en ny variant.

Jag läste lite kommentarer på IMDB kring den här filmen. Och i princip alla kommentarer var enbart en massa gnäll om effekter, skådespelare, story och så vidare. Men jag tänker faktiskt inte gnälla allt för mycket på den här filmen, faktiskt. Jag gillar tredje filmen i Alien-serien och det har jag alltid gjort. Visst är den svagare än de två första filmerna, men den har en viss charm för det.

Jag begriper ärligt talat inte varför folk gnäller på den här filmen. Det är en uppföljare och med uppföljare ska man absolut inte tro att alla är storfilmer. Men uppenbarligen tycker ju folk att uppföljare till storfilmer måste vara storfilmer. Idioter.

Dessutom var det en specifik kommentar kring filmen jag blev ganska irriterad över. Troligtvis tänkte inte personen vad den skrev, eller så var den bara dum i huvudet. I kommentaren kring filmen skrev personen att den här filmen är "alldeles för mörk". Jag förstår inte riktigt vad personen tänkte. De två första är minst lika mörka, om man bortser ifrån att i tvåan är det ett par repliker som man kan garva till åt. Nolla.

Vad anbelangar bioversionen så tycker jag den är ok. Jag stängde av hjärnan och försökte bara bli underhållen, vilket jag blev. Men till och från dök lite frågor upp pga hål i storyn. Dessa hål (iaf en del av dem) fylls igen i special edition versionen av den här filmen. Men samtidigt som den är ok, så är den löjligt blek i jämförelse med special edition versionen.

Att titta på special edition versionen av filmen är som att se en helt annan film, samtidigt som det är samma film. Filmen innehåller många scener som förklarar både det ena och det andra som inte förklaras i bioversionen, vilket gör att hålen i storyn täcks igen.

För att runda av recensionen så vill jag bara säga att tredje filmen är bra, även om bioversionen är den svagaste av de fyra bioversionerna. Special edition versionen är dock mer sevärd än bioversionen, tack vare att den ger lite mer än vad bioversionen ger. Så.. bioversionen är ok, medans special edition versionen...

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0103644/

Kommentarer
Postat av: HA

Helt korrekt! Jag såg bioversionen när den kom ut och hade inget som helst intresse av att se om den. Den var helt enkelt inget speciellt. Folk sprang en massa i korridorer, typ. Den långa versionen spelar i en helt annan liga, och befäster återigen det faktum att filmbolag inte vet ett jävla skit och ska hålla sina feta fingrar ifrån att klippa om filmer. Om du gillar Alien och Aliens men ogillade Alien³, se den långa "assembly cut" och du kommer bli glad.

2008-10-17 @ 15:29:54
URL: http://glob.heltperfekt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0