Alien (Theatrical Version) / Alien (Director's Cut)

Nu har jag tänkt mig göra ytterligare en special recension, fyra gånger om faktiskt. Först ut är mästerverket Alien, som jag tänkt recensera både bioversionen och director's cut versionen av.

På väg hem till planeten Jorden snappar besättningen på det stora bärgningsskeppet Nostromo en möjlig SOS-signal. Tack vare en lag om att man måste ta reda på vad det är för signal, annars blir man utan betalning för det arbete man har gjort, landar de på den outforskade planeten. Tre i besättningen beger sig iväg för att leta reda på signalens härkomst och när de återvänder har en av dem en möjlig parasit i ansiktet. När parasiten släpper taget och dör tror besättningen att allt är lugnt. Men det lilla problemet var bara en försmak på vad som komma skall.

Givetvis är det samma story i både bioversionen och director's cut versionen, skillnaden är att bioversionen är 1 minut längre än director's cut versionen. Vad jag har förståt det var Ridley Scott, regissören bakom Alien, så pass nöjd med filmen att det var knappt något han ville ändra i filmen egentligen. Så skillnaderna är små mellan de två versionerna, även om båda är kick ass.

Vad mer kan jag egentligen säga? Storyn är bra, mörk och smått otrevlig. Skådespelarna är riktigt bra och håller intresset uppe genom hela filmen. Storyn innehåller en liten twist mot slutet också, yay! Och effekterna är ju självfallet underbara att titta på.

För att summera bio och dir cut versionerna av Alien så tycker jag att man kan se båda. Inte för att man får speciellt mycket mer av dir cut, men båda är lika bra och är sevärda många gånger om.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0078748/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0