Alien: Resurrection (Theatrical Version) / Alien: Resurrection (Special Edition)

Fjärde och sista (för närvarande iaf) Alien-filmen, om man bortser ifrån Alien vs. Predator-filmerna.

200 år har gått sen Ripley offrade sig själv för att förinta de utomjordiska monstrena. Men tack vare kloning lyckas forskarna ombord på USM Auriga, ett medicinskt forskningsskepp som ägs av företaget United Systems Military, att skapa en klon av Ripley.. och drottningen som fanns inuti henne. Och tack vare kloningsprocessen verkar Ripley ha fått en del av monstrenas egenskaper.

Kort efter detta kommer en grupp smugglare till skeppet med en last människor som ska användas för att skapa monstrena. Monstrena lyckas ta sig ut ur fångenskapen och börjar slakta allt som kommer i deras väg.

Med hjälp av smugglarna måste Ripley ta sig ifrån skeppet och samtidigt se till att monstrena inte tar sig till skeppets huvudbas... jorden.

När den här filmen kom (1997) jublade jag och en av mina polare högt över att äntligen få se en ny Alien-film. Vi såg den och jublade ännu mer. Sen såg jag den så pass många gånger att jag visste exakt vad som hände i varje scen.. i princip.

Nu, flertalet år efteråt, tycker jag bioversionen är en ok film. Mycket mer än så tycker jag inte. Till och från dök en del frågor upp så som "Varför hände det?" och "Hur kunde de göra så?". Effekterna är grymt bra och vissa av skådespelarna lika så. Men storyn känns mer som en ursäkt för att mjölka pengar på alien-konceptet.

Special edition versionen är i princip samma film som bioversionen, om man bortser ifrån att den innehåller några få scener som de har förlängt. Utöver det var det bara några enstaka, i princip obetydliga, nya scener som inte tillförde storyn i filmen ett förbannde dugg. Helt ärligt kunde de lika gärna visat den här versionen på bio, för så pass lite tillför den utöver vad bioversionen gav. För speciellt "special" är den inte. Helt klart den svagaste special edition versionen av de fyra filmerna.

För att runda av Alien-serien vill jag bara säga att jag gillar alla fyra filmerna, självklart, även om jag tycker fyran är den svagaste delen i serien. Och den slutliga domen på fjärde Alien-filmen blir att båda versionerna är bra. Men de klarar sig precis över linjen till att bli rekommenderade tack vare den ganska tunna storyn, som dock blir upplyft av några riktigt bra skådespelare och en hel del riktigt grymma effekter.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0118583/

Kommentarer
Postat av: HA

Ah, men om inte den långa versionen av Alien³ funnits, hade då Alien: Resurrection varit svagast?

2008-10-19 @ 09:49:53
URL: http://glob.heltperfekt.com
Postat av: Vahetere...orka?

Nej, självklart inte. Men om man ser på det som så att Alien³'s långa version är råbra, medans Alien: Resurrection's långa version enbart innehåller scener som inte ger något relevant till själva storyn.. så blir ju fjärde filmen automatiskt den svagaste i serien. Men om man ser på bioversionerna så är det en helt annan femma.



Dessutom rekommenderade jag aldrig Alien³'s bioversion.. inte sant? :)

2008-10-19 @ 17:56:16
Postat av: HA

1. Aliens

2. Alien

3. Predator

4. Alien³

5. Alien: Resurrection

6. Predator 2

7. Alien vs Predator

8. Alien vs Predator: Requiem

2008-10-20 @ 08:51:54
URL: http://glob.heltperfekt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0