Stalingrad

En av mina favoriter i kategorin Krig.

Filmen följer en bataljon tyska soldater under slaget om Stalingrad. Vi får följa dem när de intar staden och händelserna där emellan fram till det att de försöker ta sig ifrån staden då den Röda Armén har omringat Stalingrad.

Jag har sett den här flertalet gånger och det är inte utan anledning att den är en av mina favoriter i kategorin Krig. Den förfinar ingenting utan visar hur krig går till. Att vi dessutom får följa tyskar (som dessutom talar tyska!) gör filmen lite intressantare än alla dessa Hollywood-producerade filmer där det läggs fram att tyskarna var monster och helt omänskliga. Skådespelarna är bra och man lider nästan med karaktärerna de spelar när man tittar på filmen. Krigsscenerna är bra genomförda och känns trovärdiga.

Den här, tillsammans med Cross Of Iron, är en av de bästa krigsfilmerna som gjorts.. iaf i mitt tycke. Den skildrar på ett snyggt, men samtidigt brutalt och gripande, sätt hur slaget om Stalingrad gick till.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0108211/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0