Doomsday

Mänskligheten har ett bäst före datum.

Glasgow, Skottland. 2008. En epidemi bryter ut och dödar hundratusentals människor. Myndigheterna ser ingen annan utväg än att sätta upp en stor mur kring hela Skottland för att stänga inne Reaper viruset. Alla som närmar sig väggen blir skjutna på avstånd. Flygningar över Skottland blir förbjudna och de som ändå flyger över blir nerskjutna. Ingen tar sig in.. eller ut.

London, 2035. Väggen står fortfarande kring Skottland och alla offer som blev skördade av Reaper viruset är bortglömda. Plötsligt bryter viruset återigen ut, den här gången i London. Major Eden Sinclair blir inkallad för att gå in med en grupp elitsoldater i Skottland för att leta reda på ett botemedel för att försöka utplåna viruset en gång för alla. Sinclair och hennes grupp har mindre än 2 dygn på sig att ta sig in, hitta ett botemedel och ta sig tillbaka för att bli upplockade.

Men väl inne i Skottland märker de att det är enklare sagt än gjort.

Ja. Neil Marshall's nya film. Mannen bakom den jävligt bra skräckfilmen Dog Soldiers (recenserad här). Jag kan bara säga att jag är...besviken.

Jag är grymt besviken. Jag hade räknat med en riktigt blodig 28 Days Later-liknande rulle, men det jag fick var en halvdassig rulle som till en början är råbra, men fiser sedan ur sig, blir idiotisk och dessutom sulligt tråkig.. och slutligen blir ganska bra. Resultet blir en enda jävla soppa av våld, töntar som klätt ut sig till riddare, ledda av den urusla skådespelaren Malcolm McDowell, ett gäng som liknar dagens emo-ungdomar samt en story som kunde blivit riktigt bra.. men som sagt kukar ur och sullas bort, efter ungefär halva filmen.

Actionscenerna var ganska väl genomförda, bortsett ifrån en biljakt mot slutet av filmen där kameran gick åt alla håll på en och samma gång. Skådespelarna, utöver McDowell förstås, dög. Storyn var, som sagt, bra.. tills halva filmen. Effekterna var ju givetvis bra och våldet var snyggt genomfört där bland annat någon blev överkörd av en APC-pansarvagn och det sprutade blod, inälvor och annat gottis överallt. Hurra!

Sammanfattningsvis tycker jag filmen dög. Men den hade otroliga brister för att vara en Neil Marshall-rulle. Jag räknade med lika bra skit som Dog Soldiers.. men tyvärr fick jag nöja mig med en halvdassig rulle som dög att se. Jag är besviken.

http://www.imdb.com/title/tt0483607/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0