Ratatouille

Från och till ser till och med jag en tecknad, eller animerad, film som är gjord främst för barn, och nu är det dags för en recension på en sån film.

Efter att råttan Remy har blivit skild ifrån sin familj pga en tokig kärring med hagelgevär, tar han sig ifrån den franska landsbyggden till Paris, och upptäcker där att hans stora kockidol är död. Snart hittar Remy Gasteau's, en välkänd restaurang som var ägd av hans idol innan hans död. Remy råkar av misstag hamna inne i köket i restaurangen och snart får han kontakt med en av dom som arbetar där, Linguini, som föreslår att de ska slå sig ihop efter att ha sett Remys kunskaper i matlagning.

Dom teamar ihop sig och gör stor succé bland gästerna med deras maträtter (även om alla tror att det enbart är Linguini som fixar käket). Men succéer kan ha en baksida också, och snart sätts Remys och Linguinis vänskap på prov.

Det här är en varmhjärtad och riktigt snäll film, med en hel del humor som gjorde så att jag garvade högt och ljudligt. Storyn är smått sorgsam också, vilket inte är något ovanligt för en Disney film visserligen, men storyn har ett fint flyt och blandar både humor och sorg, samtidigt som det är en gnutta kärlek mitt uppe i alltihop.

Det här är en riktigt bra film tycker jag, och jag tror många skulle tycka om den, även om den följer det gamla vanliga Disney-spåret. Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0382932/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0