Mikey

Innan Ringu, Ju-on och alla dom andra skräckfilmerna med barn som skrämmer skiten ur publiken kom, bland annat, den här inte speciellt läskiga, men dock fängslande skräck/thrillern.

Efter att hela familjen blivit brutalt mördade utan att någon misstänkt har blivit gripen, blir Mikey, 10 år, adopterad till en annan familj. Allt verkar frid och fröjd tills det att vissa människor i Mikeys närhet börjar rota i hans förflutna. Det dom finner är betydligt mer skrämmande än vad dom hade kunnat ana.

Den här filmen är inte skrämmande, men dock (som jag skrev längre upp) fängslande. Brian Bonsall som spelar den 10 åriga Mikey är grymt bra och smått småläbbig från och till.

Några av replikerna i den här filmen kände jag igen ifrån en av mina favoritlåtar, Neophyte - Mikey, och jag fick lov att småle när jag hörde dom. Har funderat länge över vart Neophyte fått rösterna ifrån.

Iaf, åter till själva filmen.

Skådespelarna är bra och filmen är väl ganska drivande. Till och från kan dock seghet uppkomma, men det kan ursäktas genom det fängslande som sedan händer. Några större effekter finns det egentligen inte. Filmskaparna har valt att inte spä på med ultravåld och flera liter blod, utan går lite andra vägar, så som t ex en stereo i bubbelpoolen.

Kort och gott är det en fängslande film som inte är speciellt skrämmande men är underhållande, på sitt vis.

http://www.imdb.com/title/tt0104870/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0