Jaws

Filmen som gjorde stränderna tomma.

Efter att ha hittat kvarlevorna efter en ung kvinna begär polischef Martin Brody (Roy Scheider) att stranden ska stängas pga att kvinnan kan ha blivit dödad av en haj. Varningarna från polischefen viftas undan av den uppblåsta borgmästaren som menar på att det kan ha varit vad som helst, t ex en båtolycka eller något liknande.

Misstankarna förstärks dock efter ytterligare ett olycksfall och en belöning för den som hittar och dödar hajen sätts ut. Folk beger sig ut för att hitta och förgöra hajen. Snart lyckas ett gäng gubbar hitta och förgöra en haj. Men snart händer ytterligare ett olycksfall vilket blir droppen för polischefen, som tar med sig en hajexpert och en fiskare, som har en hel del erfarenheter om hajar i bagaget, ut på havet för att hitta hajen och förgöra den en gång för alla.

Jag minns den här filmen så väl ifrån min barndom. Jag älskade den då, och jag älskar den än idag. Det här är en klassiker med rejäl kaliber. Skådespeleriet är grymt bra, effekterna är makalösa för att vara 1975 och storyn är ganska ruskig. Jag hoppade till och med till en gång under filmen, vilket jag tyckte var lite lustigt med tanke på att jag aldrig brukar göra det.

Jaws (eller Hajen, som den är mer känd som i Sverige) var, är och kommer troligtvis förbli, en klassisk skräckfilm och ett måste för alla skräckfantaster.

Jaws har även fått 3 uppföljare, samt en fristående femte del (som jag dock inte kommer recensera pga att jag inte har den i mina ägor, och hade jag haft det hade jag troligtvis inte ens sett den). Uppföljarna kommer recenseras inom kort, så håll er till grunda vatten tills dess...

http://www.imdb.com/title/tt0073195/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0