The Texas Chainsaw Massacre

Jag har inte sett den här filmen på något år nu, men i och med att jag har tänkt recensera resten av serien så skriver jag något kortfattat om den här gamla kultskräckisen.

Efter att ha hört om gravplundringar på en kyrkogård där en släkting ligger begravd, beger sig Sally iväg med sin pojkvän Jerry, hennes invalida bror Franklyn och hennes två vänner Pam och Kirk för att kolla till graven.

Dom plockar upp en liftare som visar sig ha ett stort intresse för knivar och att skära sig själv och andra, så dom sparkar ut honom ur vanen dom åker i och fortsätter resan till släktingens gamla gård. Strax efter att dom har kommit fram börjar dom försvinna en efter en.

Filmen är en klassiker och jag tror ingen har undgått den här filmen. Den har fått tre uppföljare, fått en remake (som släpptes 2003) och även en prequel (släpptes 2006).

Har inte så mycket mer att säga om filmen egentligen med tanke på att dom flesta borde redan veta vad det här är för något. Filmen har upprört och chockat tittare världen över och ett rykte om att den är baserad på verkliga händelser är ju inte okänt heller.

Iaf, om man inte har sett originalet på The Texas Chainsaw Massacre bör man göra det, bl a för att se en bit klassisk skräckfilmshistoria.

http://www.imdb.com/title/tt0072271/

Kommentarer
Postat av: HA

Nåt jag tycker är värt att nämna är det faktum att filmen nästan är helt blodfri. Den klassiska scenen där någon hängs upp i en köttkrok i nacken skapade också rabalder. En del började tala om hur fruktansvärt det är när man får se kroken gå in - vilket man inte alls får! Det visade sig att folk blundade när klippet kommer, och sedan "fyllde i" resten med fantasin, och sedan verkligen trodde att de sett något som inte visas.

2008-03-05 @ 08:19:59
URL: http://www.heltperfekt.com/glob

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0