L' Ultimo Squalo (aka The Last Shark)

Filmen som fick Steven Spielberg att grina som en kärring!

I en liten kusthåla börjar en enorm vithaj attackera vindsurfare under en surfingtävling. När borgmästaren fortfarande inte gör ett skit för att stoppa hajattackerna sticker en författare och en hajexpert ut för att stoppa den, en gång för alla. Det är nu de verkliga problemen uppstår.

Öh, ja. Vad kan jag säga egentligen? Det här är en ren ripoff av Jaws och Jaws 2, och jag kan faktiskt förstå varför Steven Spielberg gick till domstol för att få den stoppad i USA. För er som inte begriper vad jag snackar om, så är det som så att den här filmen gick tydligen upp på bio i USA, men blev tillbakadragen pga att Steven Spielberg (Jaws-regissören) gick till en domstol för att få den stoppad pga att den innehöll scener som var i princip tagna ur originalfilmen, och ur 2an då.

Flertalet scener är identiska med Jaws och Jaws 2, men de är betydligt sämre och mer skrattretande. Den här filmen är inte speciellt läskig och man garvar mer åt den än vad man blir rädd för den. Hur som haver så är den ändå en underhållande film, även om jag gärna skulle laggt in den i kategorin Komedi.

Varför är den så skrattretande för då? Jo, bland annat för att när hajen kommer så låter det ungefär som ett jetplan kommer störtande, skådespeleriet ska vi inte snacka så mycket om, effekterna är dock godkända och till och från är det faktiskt en del avbitna kroppsdelar och grejer, mums! Men iaf, åter till sågandet. Något jag reagerade på var att nästan alla gånger hajen kom, så kom den rakt upp ur vattnet, och stod rakt upp och... ehm, morrade? Jag vet inte riktigt vad den sysslade med, men det såg fånigt ut iaf.

L' Ultimo Squalo, även känd som Jättehajen - Vindsurfarnas Skräck på svensk release, är en riktig kalkonfilm som bör ses för att få ett gott skratt, och inte för att bli rädd. Samtidigt som jag inte vill rekommendera den här filmen, så vill jag det likförbannat, för den charmar ändå fastän den är så dålig.

Så, slå ner röven i din favorit fotölj, upp med fötterna på tvrumsbordet, öppna påsen med chips och bered dig för ca 88 minuters skrattfest!

http://www.imdb.com/title/tt0081677/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0