Dellamorte Dellamore (aka Cemetery Man)

Ja, jag skrev ju i mitt senaste inlägg att det skulle bli dåligt med recensioner på ett tag.. men självklart kan jag ju inte låta bli att titta på en film. Så, varsegod.. enjoy.

Francesco Dellamorte jobbar som dödgrävare på en kyrkogård i den lilla staden Buffalora, i norra Italien, tillsammans med sin lite udda hjälpreda Gnaghi. Hans uppgift är enkel: skjut dom döda som vaknar till liv igen, och kliver upp ur deras gravar.. och begrav dom igen. Samt att han ska hålla efter kyrkogården.

Genom filmen får vi följa Dellamorte, och Gnaghi, och deras liv på kyrkogården och deras möten med diverse olika och udda personer... och varelser.

Jaha ja. Ytterligare en gammal klassisk skräckhistoria, med lite kärlek mitt uppe i den här mycket bizarra historian. Och ja, självklart har jag sett den här förut, för många år sen, så jag bestämde mig för att se om den pånytt. Jag tyckte att den var halvdan då. Mitt nuvarande tycke hittar ni längre ner i recensionen.

Filmen i sig är helt ok och vissa scener är riktigt intressanta, men filmen innehåller också en del dötid emellanåt. Effekterna är riktigt trevliga när det väl blir blod-, slask- och våldsscener (vilket är ganska ofta, när jag tänker efter), och så får vi ju några skratt under filmens gång också.

Ja, kortfattat är det här en underhållande skräckis, med en nypa kärlek, en nypa nattsvarthumor och ganska rejält med slaskiga effekter, vilket är trevligt. Filmen har ett riktigt underligt slut också.

Just ja, glömde jag att säga att i den här filmen får vi inte bara se dom vandrande döda, utan också dom motorcykelkörande döda?

http://www.imdb.com/title/tt0109592/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0