The Hudsucker Proxy

Komedi där Bruce Campbell skymtar förbi i en biroll. Jag såg inte riktigt hela filmen på tv för inte så länge sen, så jag bestämde mig för att leta reda på den och se hela, från början till slut.. tack vare att Campbell är med, alltså.

Den nyutexaminerade, och sullige, Norville Barnes kommer till New York för att hitta ett jobb men märker snabbt att alla jobb kräver erfarenhet. Han får, av en ren slump, reda på att Hudsucker Industries söker personal och de kräver absolut ingen erfarenhet.

Sekunderna efter att han har klivit in i Hudsucker Industries entré slår företagets ägare, Waring Hudsucker, i backen efter att ha hoppat ifrån 44de våningen. Hans styrelse, ledda av Sidney Mussberger, kommer på en briljant plan för att tjäna mycket pengar; de tillsätter en idiot för att driva företaget. När aktierna rasar kan Sidney och de övriga i styrelsen köpa upp aktierna för småpengar, ta över företaget och återställa dess förmögenhet. De väljer givetvis Norville, som fått anställning i postkontoret.

Men samtidigt börjar journalisten Amy Archer att ana ugglor i mossen och påbörjar en utredning, under täckmantel, kring Hudsucker Industries.

När jag såg den här filmen på tv tyckte jag den var smårolig och jag tyckte skådespelarna var bra. Det tycker jag givetvis nu också, men nu i efterhand märkte jag att det var betydligt fler namn jag gillar i filmen än vad jag märkte när jag såg den på tv. I rollistan, utöver Bruce Campbell, ser vi även Sam Raimi, Bill Cobbs, Steve Buscemi samt Tim Robbins, Jennifer Jason Leigh och Paul Newman, som dog nyligen, i tre av huvudrollerna. Plus att vi får se Anna Nicole Smith (även hon död, som vi alla vet) i en snabb biroll.

Filmen är regisserad av bröderna Joel och Ethan Coen och är även skriven av dem, samt Sam Raimi och är en lättsam komedi med några riktigt roliga scener och några scener man kan flina till åt. Skådespelarna gör ett riktigt bra jobb. Storyn är driven på ett bra sätt även om den blir helsnurrig i slutet.

Något i början av filmen jag observerade var när Norville står och tittar på annonser om jobb, då det stod "måste vara erfaren" osv. I många jobbannonser i dagens läge står det oftast så också. Ni som är arbetssökande/arbetslösa förstår vad jag menar.

Filmen är kul på sitt vis och flera av skådespelarna gör den desto roligare. Gillar man lättsamma romantiska komedier så lär man tycka om den.

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0110074/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0