The Day Of The Triffids

En klassisk gammal skräckis från 62.

En kväll faller ett meteorregn över jorden och folk springer ut för att titta på det vackra ljuset, men morgonen efter har alla blivit blinda. Bill Masen, som blivit behandlad för en ögonskada, är en av de få som inte blivit påverkad av skenet. Tack vare hans bandage har han skyddats från meteorregnets effekt.

Men blindhetsepidemin är inte det största problemet. Meteorerna verkar ha innehållit sporer av "Triffider", en utomjordisk dödlig växt som är kapabel att röra sig. Och givetvis är blinda byten lätta byten...

Den här gamla sci-fi/skräckfilmen är lite av en klassiker för min del. Jag såg den för ett par år sedan och gillade den väldigt mycket då tack vare att jag är knäsvag för äldre skräckfilmer och har alltid varit det.

Filmen är baserad på en bok av John Wyndham, men följer inte boken speciellt bra vad jag har förståt det. Men storyn är bra och filmen rör på sig stundtals men känns seg emellanåt med lite mycket dialog och prat. Skådespelarna är bra.. åtminstone så pass bra som man kan hoppas på av en film från 60-talet.

Effekterna är.. 60-tal. Rakt igenom. Exempelvis störtar ett plan och precis innan smällen ser det ut som de tagit ett klipp från ett plan som dyker och sedan laggt på eld när planet "exploderar". Mycket cheesigt, men ack så underhållande.

Den här filmen var säkerligen skräckinjagande när den kom, men ser man den i dag kan den kännas lite småtöntig och långdragen till och från. Runt 20 år efter den här filmen kom släpptes en TV-serie baserad på samma bok, men den ska tydligen vara mer trogen till boken än vad filmen var. Läs gärna en recension på TV-serien hos Helt Perfekt också.

Gillar man gamla filmer gillar man säkerligen den här med. Jag gillar den, men inte tillräckligt för att rekommendera den. Den var lite sämre än vad jag mindes den, tyvärr.

Sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0055894/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0