Bravo Two Zero

Baserad på en roman av Andy McNab, som är baserad på en verklig händelse som skedde under Gulfkriget (där McNab själv medverkade). Gjord för TV.

Åtta SAS-medlemmar (brittisk elitstyrka) skickas in bakom fiendelinjen under Gulfkriget. Under ledning av den stenhårde men rättvise Sgt. Andy McNab släpps de av i ett mörkt och öde ökenområde. Målet är att desarmera irakiska SCUD-missiler och strategiskt viktiga kommunikationslinjer mellan Bagdad och nordvästra Irak. Men uppdraget visar sig vara betydligt mer komplicerat än vad de räknat med och kampen om att överleva blir allt svårare.

I vanliga fall brukar jag tycka att krigsfilmer som är baserade på verkliga händelser är riktigt bra. Den här filmen är tyvärr ett undantag då den är till att börja med ganska seg och börjar inte röra på sig förrens efter ca 40 minuter in i filmen. Skådespelarna och effekterna var ganska bra för en TV-produktion.

Men det är just storyn jag hakar upp mig på. Den är seg. Det händer ingenting i runt 40 minuter som är av intresse egentligen. Det är det som är den här filmens stora fall enligt mig. De snackar och så snackar de lite mer och så lite mer snack, sen skjuter de ihjäl en massa människor. Visserligen är det ok för mig att de försöker bygga upp en schysst story innan de slår igång våldet, men what the hell.. 40 minuter in i filmen när filmen är strax under 2 timmar känns ganska overkill för min del.

Hur som helst, en helt ok krigsfilm, mer eller mindre. Den har sina brister men också en del positiva sidor. Gillar man lite modernare krigsfilmer gillar man säkerligen den här.

http://www.imdb.com/title/tt0120617/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0