Body Bags

Ytterligare en episod-film, den här gången regisserad av John Carpenter (Halloween) och Tobe Hooper (The Texas Chainsaw Massacre).

Även den här filmen innehåller en "story" emellan varje historia, den här gången heter den The Morgue, och jag räknar den som första storyn. Andra storyn heter The Gas Station. Tredje heter Hair. Och fjärde, och sista, storyn heter Eye.

Första storyn, The Morgue, är som sagt enbart mellansekvenser mellan berättelserna. The Coroner (John Carpenter himself!) stökar runt inne på likhuset och berättar om kvarlevorna han har fått in för tittarna, vilket blir skräckhistorier. Tom Arnold och Tobe Hooper syns även till i varsin roll i den här storyn.

Andra storyn, The Gas Station, handlar om en ung kvinna som börjar sitt nya jobb, på en bensinstation mitt ute i ingenstans under nattetid. Till en början verkar det bli en väldigt lugn natt, med några lite udda, men trevliga, kunder. Snart märker hon dock att någon tänkt ta sig ett besök på bensinstationen... men det är inte för att tanka bilen.

Tredje storyn, Hair, handlar om en man som har rejäl ångest över att han har börjat tappa sitt hår. Han provar flertalet olika metoder för att håret ska börja växa igen, utan resultat. Hans flickvän säger ständigt att det inte spelar någon roll om han har hår eller inte, men han tar det som att han är mindre värd på ett eller annat sätt. Han får slutligen nys om en ny metod som gör att håret återigen växer. Han beger sig iväg för att få behandling.. vilket han borde tänkt igenom en extra gång.

Fjärde, och sista, storyn, Eye, handlar om en baseball-spelare som råkar ut för en olycka på väg hem från en match, och förlorar sitt ena öga. Han får ett erbjudande av en läkare att gå igenom ett test; att göra en transplantation av ett öga. Han tackar ja och snart skrider läkarna till verket. Ganska snart efter operationen börjar han få huvudvärk och kort efter att han kommit hem börjar han se saker som inte existerar och hans humör börjar förändras drastiskt. Vart fick läkarna ögat ifrån egentligen?

Utöver John Carpenter, Tobe Hooper och Tom Arnold ser vi en hel bunt andra B-filmsskådisar så som Evil Dead-regissören Sam Raimi, George 'Buck' Flower, Stacy Keach, David Warner samt den gamle skräckfilmsräven Wes Craven framför kameran.

Så, då var det överstökat. Nu, till filmens innehåll.

Effekterna är riktigt nice, och det syns att det är Carpenter och Hooper som regisserat och donat. Filmen innehåller en del blod och våld, och en och annan lite halvvidrig scen. Men den tar aldrig steget över gränsen utan håller sig i Tales From The Crypt-stuket, bland annat för att The Coroner (Carpenter) gör en del halvroliga grejer när han är framför kameran.. som The Cryptkeeper brukar göra.

Berättelserna i filmen är fängslande och bra gjorda. Även om man kan tycka att t ex Hair-storyn är lite töntig så är den faktiskt inte det.. åtminstone inte avslutningen.

Skådespelarna är bra och man ser att dom vet vad dom sysslar med, även om det är en del namn jag inte sett på någon annan film.

Jag gillar den här filmen iaf. Och vad som bör tilläggas är att det här är andra gången jag ser den. Jag såg den när jag var ett antal år yngre än vad jag är nu, och jag gillade den.. och jag gillar den fortfarande.

Länge leve episod-skräckisar!

Rekommenderas!

http://www.imdb.com/title/tt0106449/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0