Nightbreed

Clive Barker (skaparen av Hellraiser), skräckens mästare, står bakom den här något underliga skräckisen.

Aaron Boone (Craig Sheffer) lider av underliga mardrömmar och hans psykolog (David Cronenberg) menar på att hans mardrömmar och det han har berättat under deras samtal har en sammankoppling med en rad vidriga familjemord. Boone har talat om en plats som kallas för Midjan (lite underligt namn eh?), där monstrena bor.

Efter att en snubbe slitit sönder sitt ansikte (och därmed satt Boone som huvudmisstänkt i jakten på familjemördaren) beger sig Boone iväg för att hitta Midjan och svar på sina frågor. Han finner Midjan och kort därefter blir han ihjälskjuten pga hans psykolog.

Väl på bårhuset försvinner hans kropp spårlöst och spåren efter kroppen leder hans flickvän Lori Designer (Anne Bobby) till Midjan. Men det är inte bara hon som är på jakt efter Boone. Kommisarie Eigerman slår sig ihop med den lokala polisen för att ta upp jakten efter Boone. Även Boones psykolog hänger med...men pga helt andra orsaker än att dra Boone inför rätta.

Den här filmen var till en början rätt seg, och jag och min polare som jag tittade på den med funderade lite grann på att stänga av den, men vi bestämde oss för att fortsätta titta på den vilket jag, nu efteråt, tyckte var ett klokt beslut.

Filmen är en typisk Clive Barker film. Storyn är underlig och lite konstig från och till, och till en början fattade jag knappt vad den handlade om. Att Cronenberg dök upp i en (ganska viktig) roll var ganska skoj, med tanke på att jag gillar en hel del av hans filmer, och han passade fruktansvärt bra i rollen som den mystiske psykologen med ett mörkt motiv till att få tag i Boone.

Iaf, gillar man Barker-filmer lär man inte bli speciellt besviken av den här filmen. Helt klart godkänd, även om den till en början kan vara lite småseg.


http://www.imdb.com/title/tt0100260/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0